Konferenciaprogram

A második Látkép Művészettörténeti Fesztivál tudományos konferenciáján összesen 21 szekció keretében mutathatják be az előadók szakmai eredményeiket.

Kiemelt szekciók

  • Egy magyar nyelvű, meghívásos szekció az egyik társdiszciplína, a néprajztudomány képviselőinek művészettörténethez kapcsolódó előadásait fogja össze.
  • Négy angol nyelvű meghívásos szekcióban neves szakemberek  a közép-európai régió egy-egy korszakának építészeti és művészeti összefüggéseit tárgyalják. 

 

Magyar nyelvű szekciók

Defavorizált csoportok/jelenségek

Szekcióvezető: Aknai Katalin

A 2021-es Látkép programjában már megjelentek  azok a közelítések (például A hely szellemisége-, Globális elmélet – lokális gyakorlat- vagy Az érzékenyítések-szekcióban), amelyek a most meghirdetett  szekciót előlegezték meg. Az azóta eltelt négy év alatt nagymértékben változott a világ geopolitikai, gazdasági és demográfiai helyzete, ami nem hagyta érintetlenül – többek között – a társadalom- és szellemtudományoknak, valamint a képzőművészetnek szánt szerepet, figyelmet és támogatást sem. Ebben a szinte folyamatosan változó, inkább lefelé nivelláló helyzetben még mindig várakozásokkal, öndefiníciós kényszerekkel szemléljük a művészeti és művészettörténeti narratívákat. Annak idején  a művészettörténet-oktatásról, -tanításról, tudományos önérvényesítésről defavorizált minőségükben szóló diskurzus talán kevésbé került még fókuszba – ma már ezt sem zárnánk ki.

A szekcióba olyan előadásokat várunk, amelyekben az előadó különböző színterek, világok, diskurzusok, marginalizált pozíciók – horizontálisan és vertikálisan megjelenő – lokális gyakorlatait veszi számba és megoldási javaslataival az elkövetkező, bizonytalannak ítélhető időszak túlélési esélyeit támogatja. A megközelítések interdiszciplináris jellegéből fakadóan a szekció tágra nyitja a tematika, a módszertan, a kontextusok alkalmazását a képzőművészet, a muzeológia és a művészettörténet területén.


Előadások

Bicskei Éva: Local Colour: A Szentendrei Művészet Múzeumának koncepciói

Bódi Kinga: ANTI-AGING: Perneczky Géza kései műveiről

Farkas Benedek:  Emlék a Városligetből: A Liliputi Színház értelmezése a freak studies perspektívái felől

Mészáros Zsolt:  Amazonok zsebre dugott kézzel: cross-dressing és emancipált nők a reformkori vizuális kultúrában

 

Néprajztudományi szekció 

Tárgy, politikum, identitás - néprajzi perspektívák

Szekcióvezető: Fülemile Ágnes

A szekcióban a BTK Néprajztudományi Intézet Folklór Osztályának három és a Történeti Néprajzi Osztályának egy munkatársa mutatja be tudományközi, határterületeket érintő kutatásainak a vizualitás irányába mutató dimenzióit. Mikos Éva transzdiszciplináris kultúratudományi munkásságának egyik fókusza a 18-19. század populáris műfajainak, a ponyva- és kalendárium irodalomnak (a részben) imagológiai elemzése, a képi és narratív sztereotípiák közötti kapcsolatnak, a grafikai előképek szerepének a vizsgálata az auto- és heterosztereotípiák kulturális konstrukciójában. Ezúttal az idegenség élményének nyugati konceptualizálását, a „vadakról” alkotott toposzokat veszi górcső alá. Tamás Ildikó kiemelkedő nyelvismerettel, jelentős tereptapasztalatra támaszkodva kutatja a Skandinávia északi részén kisebbségi helyzetben élő számik (lappok) kultúráját. Előadása bemutatja, hogy a számi identitás kifejezésének, az önképnek, ugyanakkor a népcsoportról kívülről alkotott képzetek megszerkesztésének is hogyan alkotja integráns részét az öltözet, amelynek szimbolikája, revitalizációja és „kisajátítása” összetett társadalmi, politikai és posztkolonialista kulturális diskurzus tárgya. Az intézet Folklór Osztályán komoly szövegfolklorisztikai, textológiai kutatások folynak, de az olvasástörténet, a populáris olvasmányok interdiszciplináris kérdéseivel is több kolléga foglalkozik. Domokos Mariann többek között a korai illusztrált mesekiadásokat, így például a magyarországi Grimm-mesehagyományt vizsgálja. Nemrégiben elkezdett új kutatása a szocializmus időszakának népmeséket és műmeséket álló képkockákon megjelenítő diafilmjeire, az 1950-es évektől fellendülő, államilag kontrolált diafilm-gyártásra fókuszál. Előadása e kiaknázatlan vizuális médium elemzési lehetőségeire hívja fel a figyelmet. Cseh Fruzsina munkásságának fő vonulatát a magyarországi kézműves ipartörténet sokrétű kutatása teszi ki. Néhány éve példás következetességgel dolgozza fel a szocialista háziipari szövetkezetek még fellelhető forrásait. Ezúttal az iparművészek és háziipari szövetkezetek együttműködésében megvalósult szőnyegkészítés példáján mutatja be a korszak gazdaság- és kultúrpolitikai ambícióitól áthatott esztétikai törekvéseket.

Előadások

Domokos Mariann: Mesélő képek. A mesediafilmek intermedialitása és kultúraközvetítő szerepe

Cseh Fruzsina: Lánc – vetülék – nyüst. Népművészet – iparművészet – kultúrpolitika a szőnyegkészítésben az 1960-as évektől

Mikos Éva: A vadság ábrázolása szóban és képen a 19. századi populáris olvasmányokon

Tamás Ildikó: Etnikus tárgyak szerepe a posztkolonialista diskurzusokban